New York är staden där bombing föddes och staden kryllar av aktiva målare som håller scenen vid liv. TagsAndThrows hoppade på första bästa flyg i somras för att utforska staden lite närmare. Det blev ingen vanlig turistvistelse som brukar innebära shopping och soliga promenader i Central Park.

Istället blev besöket i ”The City Of Dreams” full av sena kvällar i skuggan av betongen med kameran i högsta hugg. I det första avsnittet från serien ”Summer In New York” får vi möta OJAE. Innan du trycker på play här ovan så får du ta del av en intervju med mannen bakom kameran.

 

Du har gjort det här ett tag nu dvs stå med kameran i handen och filma olika bombare från hela världen. Vilken av dina videos är du mest stolt över?

– Jag är stolt över dem alla. Jag är stolt över projektet i sin helhet. Jag är stolt över att kunna få dokumentera graff från alla världens hörn och tycker att det är det som ger filmerna sin styrka – just att det är olika sorters människor, från olika delar av världen med olika sorts syn på graffiti och bombing. En av mina absoluta favoriter av filmerna är Bombing With Uzi. Jag tycker den är väldigt vacker trots att den handlar om något så smutsigt som tags och throw-ups på vägg och jag gillar att det är en väldigt typiskt Stockholmsmålare och samtidigt ett väldigt typsikt Stockholmsväder framför kameran. Jag är också väldigt stolt över det här nya projektet – Summer In New York – och då speciellt film nummer ett i serien – Bombing With Ojae – och den sista av dem Bombing With Zexor.

Hur skulle du beskriva graffscenen i new york jämfört med scenen här hemma i stockholm?

– Fler snutar som snurrar på gatorna där. Fler som håller på. Fler som har snygg stil på sina tags och throw-ups. Fler throw-ups än här. Mycket mer beef än här. Många fler äldre som fortfarande bombar. Väldigt mycket mer ”real” inställning till graff där än här. Här kan man vara lite mer lekfull i sitt uttryck.

Hur lärde du känna OJAE och hur skulle du beskriva han som målare?

– Jag blev tipsad om Ojae genom en kille som skriver Lions som jag träffat på mina tidigare resor till New York. Han tipsade mig om två av de som jag filmade – Ojae och Zexor. Det är svårt att ha koll på vilka som är stora, vilka som är legender, vilka som är mest aktiva just nu när det gäller en stad med väldigt lång historia av graff där det är så många som bombar. Det är alltid olika writers som har flest tags uppe de olika gånger jag är på besök.

 

Stilmässigt är Ojae beast. Hans tags är klassiska New York-tags, ofta dragna i en linje. Han drar en tag med en ny burk och bombar sen upp burken. Han småfjuttar inte utan köttar när han väl är igång. Han är något av en legend i New York och har bland annat massa tags med på omslaget till en av Special Eds första 12or. Han har en bra inställning till graff tycker jag. I intervjun med honom så förstår man hur mycket graffiti har och fortfarande betyeder för honom.

Vilka är de viktigaste egenskaperna som kamerasnubbe när man är ute och målar?

– Att inte dra på sig uppmärksamhet som kan göra att den man filmar åker fast. Att inte vara nojig. Att ha kopplat bort tankarna på att man kan åka fast och bara försöka vara i situationen och nuet och se till att hitta de bästa kameravinklarna. Att få med detaljer utanför själva bombandet som gör att man får en bättre känsla för staden man befinner sig i och personen bakom tagsen man filmar.

Blir du aldrig nervös?

– Nej. Jag räknar med att jag kommer åka fast nån gång och de länder jag filmat i hittills är jag inte så skräckslagen inför polisen i. Jag vill filma i Ryssland och av någon anledning är jag mer nojig för deras polis än i något annat land jag filmat.

Dina videos får ett väldigt konstnärligt uttryck i mina ögon. Musiken, sekvenserna och svaren från målaren i fråga. Det är liksom rent och utan några speciella effekter. Är det något du tar hänsyn till när du filmar? Eller får det bli lite som det blir?

– Jag vill att det ska bli så äkta som möjligt. Jag vill att den som tittar på filmerna ska känna som att dom är med i stunden och i situationen jag filmar. Jag vill att den jag filmar ska bli porträtterad så ärligt som möjligt. Det är inget jag tänker på när jag filmar utan är mer min stil. Det sitter i ryggmärgen. Alla mina filmer är gjorda på samma sätt. Det spelar ingen roll om jag gör Adam Tensta-TV, filmar för Kärleksattacken eller Kingsize eller filmar på resor i Peru eller Indien. Allt jag gör görs på mitt sätt. Jag är inte speciellt utbildad inom att filma. Jag kan inget om teknik, kameran eller annat. Jag kör bara på känsla och försöker fånga stunden.

Har du någon rolig historia att dela med dig av när du varit ute och filmat? 

– En av de roligaste saker som händer när man är ute och filmar är när det blir knas. Allt annat är liksom vardag. När det blir knas så händer något annat i kroppen, adrenalinet pumpar och hjärtat slår snabbare. Det njuter jag av. När jag filmade Guns i Puerto Rico så stoppade snuten honom när vi filmade tags längs en bilväg utanför en bensinmack. Jag filmade vidare lite av gripandet, men ville sen rulla vidare. Jag ville droppa av ett par pennor som jag själv hade på mig och jag ville gömma minneskorten så att det materialet vi filmat inte skulle beslagtas. Jag gick runt hörnet och droppade allt jag hade på mig som skulle kunna intressera snuten och gick sen tillbaka till brottsplatsen för att se vad som hände med Guns. Jag ser honom först inte, men kollar sen in på bensinmacken och ser honom stå i kön till kassan med en läsk och en Snickers i handen. Snutarna hade släppt honom direkt och sagt till honom att ”försöka att inte klottra mer” och dessutom gett tillbaka honom burkarna. Det skrattade vi åt länge och sen fortsatte vi filma.

Är du aldrig nojig över att snuten ska komma över allt ditt material? 

– Jo. Inte för min skull, men för målarnas skull.

Vad blir nästa destination för dina projekt?

– Hemligt än så länge. Både för mig och er. Jag vill dock resa runt hela världen och filma, fota och träffa människor.

Hur ser 2017 ut för TagsAndThrows? 

– Jag kommer försöka fortsätta släppa så många filmer som möjligt och samtidigt ta vidare TagsAndThrows på andra sätt. Jag vill släppa fler böcker, vara värd för klotterväggar på events, föreläsa och fotografera. Jag vill ta TagsAndThrows till en nivå där projektet drar in tillräckligt med pengar för att jag ska kunna ha det som mitt heltidsjobb. Jag vill fortsätta ge klotter-fiendsen sin daily fix samtidigt som jag vill utbilda de utanför kulturen.

Sist men inte minst, avslutar vi som alltid med 10 snabba frågor. Lets go!

1. New York eller Stockholm? Stockholm. 
2. silver eller chrome? Crome. 
3. tags eller throwups? Tags. 
4. tunnelbana eller pendeltåg? Pendeltåg.
5. röda linjen eller gröna linjen? K-Line. 
6. stan eller förort? Södermalm. 
7. lösa korsord eller bläddra i graffititidningar? Ingen av dem.
8. backjump eller stationsmålning? Backjump. 
9. oldschool graff eller nutida-graff? Nutida. Man måste leva i nuet.
10. Ayo eller Ken Ring? Ken Ring.

 

Vi säger stort tack till TagsAndThrows som ville ställa upp på en intervju och glöm inte att följa alla hans framsteg via hans site eller instagram.

Big up!

Exklusivt: Stor intervju med TagsAndThrows inför första avsnittet av serien ”Summer In New York” tillsammans med OJAE

| Street Art/Graffiti, Top Inlägg |