odz-press

Det kan tydligt höras att inga nybörjare döljer sig bakom de där maskeringarna och spekulationerna om vilka de kan tänkas vara har bara ökat intresset för gruppen. Med endast ett fåtal släppta tracks har ODZ – kort för Original Dunder Zubbis -snabbt blivit favoriter. Visionen är tydligt uttalad, att sätta en milstolpe inom musik.

– ODZ: En dunderzubbi är en riktig happtemarian. En tvättäkta jävla murjam. Du vet den där mammaknullaren på hafflan som alltid vill hämta mer trots att folk är sekunder från att kollapsa. Om du har en polare som alltid trycker i dig för mycket sprit och ni slutar i en container tillsammans. Det däääär är en dunderzubbi brambram.

Det är tidigt tiotal och ett tiotal vänner slår en kväll följe till lokala puben i centrum inför vidare festligheter. En av dem har poppat ecstasy, alltför många ska det visa sig. Han svimmar mitt på torget och oroliga springer övriga fram och försöker med några bitchslaps få liv i sin avdäckade vän. De lyckas, enbart för att mötas av nästa chock. Vild av raseri skriker han och vevar, får in hårda träffar på vännerna som försöker lugna. Han svimmar igen, scenariot upprepas, ett tiotal gånger, oron stiger i gruppen. Som om den nojjan inte vore nog rullar då en snutbil in på torget. Flera i gruppen säljer droger och inte så förtjusta i tanken av att polisen ska ta en närmre titt åt deras håll. De hänger sin medvetslöse polare över axeln, försöker få det att se ut som om han är vaken då de slinker iväg. Tids nog avtar psykosen, tillbaka till verkligheten på en bänk en bit bort. Allesammans utmattade av anspänningen.

Historier som denna är vardagsmat i en dunderzubbis liv. De har rökt gräs i många städer i världen. Det har varit OD’s lite hit o dit. Det har varit stökigt många gånger och detta präglar de texter som levereras. Hela gruppen sprungna ur Stockholms förorter, upplevelserna liknar varandras och skapar liknande referensramar, syn på livet, trots olika delar av stan. Vissa av dem är uppväxta ihop, vissa har tillkommit senare. Vissa av dem bor kvar där de växte upp och inga planer på att flytta.

– ODZ: Det var tamam i guess … Det är så mycket snack i media om ”scener i orten med kriminalitet, narkotika och så vidare.” Tro mig, ingen från orten ångrar sin uppväxt. Snarare tvärtom. Det finns så fakking mycket livsviktig kunskap och tunga erfarenheter att hämta där som inte finns någon annanstans. Asså, vi älskade det och står stolta när vi spottar våra smutsbars. Den omgivningen som vi växt upp och levt i har format oss till de dunderzubbisarna vi är idag. Och det är dunderzubbisarna vi är idag är det som formar vår musik. Inception type of shit. Church’.


ODZ – Anti-Drugs (2015)

De dekadenta rader gruppen lägger, ligger över lika smutsiga beat. Berättar om en tillvaro där festen är livsåskådning och aldrig tycks ta slut. ODZ tar oss med på en resa till stadsdelen överallt och ingenstans. Förort X:s mörka bakgator, där alla förlustelser bara är ett SMS bort. Samtliga medlemmar bar alltid på musikintresset långt innan några planer på att göra egen formerats. De har suttit och lekt med synthar sedan barnsben och funnit någon form av känsla och intresse.

– ODZ: Rent musikaliskt är vi jävligt likasinnade, så vi klickade asap, liksom inte helt inskränkta rapfanatiker från början. Musik allmänt har alltid varit ett stort intresse för oss alla, oavsett om det är rap, rock, dupstep, d’n’b, pop och till och med klassisk fakking stenåldersmusik. Det finns en känsla att hitta i allt. Folk som lyssnar på vår musik vet att vi inte gör vanlig, ”ren”, ”klassisk” hiphop, yäni. Vi strävar alltid efter att göra något nytt och eget som vi själva tycker låter mangaz. Trots att det vi gör faller inom hiphop, ser vi oss själva som okategoriserade. Bli inte förvånad om vi släpper en låt på ett dupstepbeat till exempel. Det finns inga gränser för oss. Om det låter tungt så gör vi det. Enkelt.

På sina håll har de utvecklat sina sina färdigheter både musikaliskt, vokalistiskt och som textförfattare. De springer de på varandra i sus och dus och vänskapen växer fram. Medlemmarna i ODZ har ett flertal andra projekt i bagaget på olika håll och inom olika musikstilar. Men vilka är alltjämt classified.

– ODZ: Det vi gör just nu med ODZ är väldigt nytt. Hela soundet med pitchade röster, budskapet, allting egentligen. Vi har inget recept att följa, gör stigen själva basically. Vem vet, vi kanske drar av oss masken om några år för att det känns rätt. Eller så går vi ner i graven maskerade.


ODZ – Alla in (2016)

Maskeringen är däremot väldigt viktig i nuläget och de verkar under en idé att switcha folks fokus från artisten till konsten. Det ska inte spela någon roll vilka de är, det är musiken, känslan, lyriken, gäähdan och mooden som är det viktiga.

– ODZ: Det finns fett många som enbart söker efter någon form av kändisstatus och använder till exempel hiphop som en plattform fast de inte har en aning om vad de sysslar med. Det är ju lite cuttmutt för genren, men zubbisarna är här för att väga upp all den där skiten. Hur som helst är det fett intressant att göra moves med ODZ och bara experimentera med våra lyssnare. Det är helt sjukt att folk älskar det, mammas asså.

En av dem har heltidsjobb, andra deltidsjobbar. Det är olika. Men oavsett vad, utgör musikskapandet numer en större del av deras liv än någonsin tidigare.

– ODZ: Det mycket musik, festande yäni, standardgrejer. Men vi behöver liksom inte ”samla” gruppen när vi jobbar. Vi tuggar redan med varandra. Inte för att vara klyschig men musiken har räddat oss alla på ett sätt. Många artister säger precis samma sak och de säger så för att det stämmer. Om du är född för att skapa någonting kreativt kommer du alltid att ha det i huvudet. Alltid. Att kunna jobba med musik är lycka i renaste form, rakt av. Meeen det är fortfarande samma zubbis, vi har bara mer ansvar nu.


ODZ – BABAM (2015)

Våren 2015 släpps bomben ”BABAM” på Youtube. I videons caption berättas att låten är första delen i en serie endast tänkta för just Youtube. Ett beslut som inom kort ska komma att omvärderas.

– ODZ: EP:n är inspelad under en längre period. Vi skrev ”Dunderzubbi” 2013. Men det var bara lall då, vi älskade soundet, det var intressant som musiker att göra något så annorlunda. Men ODZ var absolut ingen prioritering för någon av oss. Det var lallgrejen vid sidan om våra riktiga projekt. När vi valde att släppa en låt med ODZ, för att se vad som skulle hända, fick vi sån jävla respons, så vi samlade ihop allt vi hade gjort och pangade in det på en EP.  Det är lite psykos att det är material vi har suttit på rixlänge och inte velat göra något av.

Skivans sista spår, ”Standard”, växer fram till en favorit bland publiken samtidigt som det till synes live framförda klippet ”Tjöra biel” får omfattande spridning. Även övriga videos blir omtalade och då det nya året tar vid kokar de upp nya stordåd någonstans i Stockholm. ODZ återvänder med en kärleksförklaring/kontaktannons riktad till en viss känd svensk programledare i ”Petra Mede”:

– ODZ: Låt mig ta över (producenten). Okey… Asså jag har varit förälskad i henne for a minute! Om ni lyssnar på hennes skämt och hela hennes sätt att prata så märker man vilket freak hon är. Och hon är så kattig rent allmänt. Ouf vilka scener jag hade gjort med henne.


ODZ – Petra Mede (2016)

Året rullar på med flera släpp out of the blue, alla kommer med genomtänkta visuella uttryck och samma skitiga jargong. Skickligheten är ett genomgående drag i deras samlade material, från alla röster som samsas på låtarna:

– ODZ: Vi alla har vässat pennan i drygt 10 år, flowsen och rytmiken kommer naturligt nu för tiden. Det var en utmaning att utveckla sitt sound i början, men efter ett tag ”finner man sig själv” och kunde då finslipa delivery och rytmik. Det roliga nu är att försöka toppa sig själv och varandra hela tiden. Ett intressant flow är som en ekvation, den är matematisk, du behöver inte ens lyssna på lyriken. Vi värdesätter det. Det är därför vi alla är så dynamiska. Det kan gå från dubbeltakt till vanligt takt fyra gånger i samma vers. Flow är dunderviktigt.

ODZ – Kranen (deras nya singel från kommande EP:n)

Under de varmaste sommardagarna 2016 släpps ännu en singel ”Kranen” gruppens första collab med en utomstående producent vid namn CANTO, som gjort sig ett namn med popmusik på svenska.

– ODZ: Kontrasten mellan de låtarna och våra egna kan få en att undra vart logiken i samarbetet ligger, men det många inte vet om är att han är en banbrytande fucking tågkollison när det kommer till att prodda hiphop och de märkte vi direkt första gången vi träffade honom i hans studio. Dessutom är han en tvättäkta Zubbi.

I övrigt sker all konstnärlighet inhouse, gör sina egna beats, filmar och redigerar sina videos, omslag, tröjor, allt gör de själva.

– ODZ: Vi har velat vara självständiga och oberoende. Vi kommer aldrig göra någon happte feature bara för att snubben är känd. Ibland kommer vår producent ut från sin bunker efter en okontaktbar vecka, helt smutsig och illaluktande med det äckligaste jävla duuuunderbeatet som får hela ligan att hoppa sönder golvet. Vi har inte något direkt recept vi följer sådär, kan sitta hos en bram o hinka o helt plötsligt pangar någon upp studion i köket och BAM, några timmar efter har vi en ny dundertrack ute. Vi har hyrt studioutrymmen  men har en tendens att bli utkastade efter en vecka. Så har det varit de senaste tre gångerna i alla fall. FUCK LÖKRING OCH FUCK LINUS NÅNTING! Nu har vi liksom vår studioutrustning i en fakking kartong, så det spelar igen roll om vi sitter i en bil, hos en kompis eller något hotellrum. Studion kommer dundras upp och bars kommer spottas.

I slutet av sommaren 2016 kommer ODZ släppa sin andra EP med 6 nya låtar. Gruppen utlovar: den smutsigaste, råaste och svettigaste skiten som någonsin skapats i Sverige. Men innan dess så bör ni lyssna igenom deras senaste EP Original Dunder Zubbis från 2015.

Text: Kristoffer Cras

 

Månadens porträtt: Bakom masken med ODZ som släpper ny singel ”Kranen” och avslöjar kommande EP

| GrandSmack Exklusivt, Nyheter, Svensk hiphop, Top Inlägg |