beri4

Med barndomens sorger i bagaget och texter som letar sig djupt ner i känslorna blev debut-EP:n från 2015 ett verk som dröjde sig kvar. Med tung backning i ryggen både av skivbolag och artistkollegor har Beri alla förutsättningar att ta sig till den absoluta toppen.

Det är början av 00-talet och i en av Haninges radhuslängor bor Beri och hennes syster tillsammans med mamman och dennes nya man. Det är en trygg tillvaro där i villaområdet. Med välartade familjer i samhällets övre skikt. Hennes pappa har efter separationen bosatt sig i en annan del av huvudstadens ytterområden, Upplands Väsby . Där ter sig livet annorlunda, husen är höga och familjernas bostadsytor mindre. Hon bygger om helgerna en vänskapskrets även där och den tidiga barndomen upplevs som en fin period trots flackandet och kontrasterna mellan stadsdelarna. Men i tioårsåldern händer det ofattbara. Efter en tids kamp mot cancer förlorar hon sin mamma och vardagen ställs upp och ner. Beri tvingas bryta upp från barndomens kulisser och lägenheten hos pappan blir hennes permanenta boende.

Beri: När jag kom till Väsby, det var där jag fick den lite grövre, smutsigare världen, det blev lite äventyrligare. Det svåra var inte att anpassa mig till folket utan det var att känna att nu är det här mitt hem. Om jag levt hela livet i Haninge tror jag inte musiken hade låtit likadant. Det är något annat jag ser här när jag går ut genom min port. Så allt har väl sin lilla mening och musiken speglar väl mig personligen. Den speglar var jag växt upp.


Beri berättar om sin mor

Flytten till Väsby sammanfaller även med Beris tidiga steg mellan barn och tonåring. Hon spenderar mer tid ute med barndomsvännerna och nya vänner tillkommer, relationerna stärks. Hon röker sin första cigg dold av något gathörn, smakar sin första öl och börjar upptäcka världen. Men minnen av mamman som ryckts bort på tok för tidigt försvårar vardagen. Det är kämpigt att hantera allt i den åldern. För att få någon slags riktning börjar hon att skriva ner sina tankar.

Beri: Det började väl någonstans när jag var 10-11 år. Jag visste inte var jag skulle gå eller vad jag skulle känna. Det var inte heller helt accepterat i min familj att vara ledsen. Men min själ eller mitt hjärta behövde sörja väldigt mycket, vilket tystades ner. Jag fick besöka massa barn och ungdomspsykologer som inte heller förstod liksom, för de kunde inte sätta sig in i situationen. Så jag ba okej, vem kan mig bättre än jag själv? Och då började jag skriva av mig, det var inte alls texter som var låtar till att börja med, utan mer som en dagbok.

Dock har musikintresset nu blommat ut på allvar. Den kvinna som Beris pappa lever med har två söner från ett tidigare förhållande. De introducerar henne för hiphop och genren tilltalar omedelbart.

Beri: Jag tyckte om det hårda i hiphop, det kändes som det råaste och det ärligaste. Jag lyssnade på Eminem , 50 Cent, G-Unit och de där. Sånt som mina bröder dunkade. Om vi pratar svenskt så var det Ken Ring som lockade mig. Det var inte censurerat, inget var tabubelagt, han gav hela storyn. Gjorde låt om sin mamma och berättade allt. Det var som att höra min egen historia och det var väldigt viktigt för mig. Jag vill ta den rollen också. Jag vill göra musik som någon därute kan relatera till.

I Jordbro startar 2004 en studioverksamhet som idag har fått avynglingar runt om i Stockholmsområdet. Det är den idag riksbekanta gruppen Panetoz som ligger bakom projektet, vilket får namnet Vägen ut och med tiden även letar sig till kulturhuset i Upplands Väsby.

Beri: Jag fick veta att det fanns studiecirklar och att det gick att få en dag i veckan för att spela in. Framför allt att vi kunde få ut musiken på MP3-filer tyckte jag var skitcoolt. Jag gick ju själv runt och lyssnade på MP3:or i min mobil och det var en så fet tanke att jag kunde vara en av artisterna i mina listor.

Tillsammans med två vänner startas en grupp. Två sångerskor och en alldeles nybakad rappare som nu för första gången prövar vingarna. Den musikaliska banan inleds med covers på engelska, att skriva egna låtar känns alltjämt främmande trots att hennes skrivande upptar allt mer tid där hemma. Två år senare har hennes gruppmedlemmar tröttnat, men inte Beri, det är nu allt börjar på riktigt.

Beri: Det fanns en studieledare där, Cissi, som än idag är väldigt mån om mig. Hon har nog betytt mest och varit en mentor vad gäller allt. Skjutsade hem mig efter repen och satt sen kvar och snackade i timmar. Det var äntligen någon som var ung och som jag kunde snacka med. Hon själv hade sina struggles och kunde relatera till att vara i den åldern och att gå igenom det jag gått igenom. Hon fattade även musikmässigt, fick mig att uttrycka mig med alla ord jag kan och såg mig. Det betydde mest, att hon såg, mig. Det var även Cissi som märkte först av alla att det här skulle ta fart.

Efter uppbrottet från gruppen börjar Beri att jobba på egen hand, det är även nu hon dras mot att skriva på svenska. Men skrivprocessen trevar sig långsamt framåt och tonårens övriga distraktioner lägger käppar i hjulen. Arbetet med den första texten pågår under ett halvår utan att bli klar.

Beri: Det var inte ens skrivkramp utan jag undrade mer vad jag skulle ha texten till, vad ska jag ens göra det här för? Men i den vevan fick jag ett SMS av en kompis där det var en länk till Nästa Nivå. Jag gick in och såg att det var en tävling och fick se coacherna. Jag läste mer och tänkte, vad fan har jag att förlora?


Beri – Nästa Nivå bidrag (2014)

Hon skriver klart sin text, filmar allt på en dag och skickar in bidraget. Några veckor senare får hon samtalet som ska förändra livet för den då 17-åriga Beri. Hon har blivit uttagen och får en biljett till Köpenhamn för att skapa musik tillsammans med Syster Sol.

Beri: Jag tänkte shit, jag kan vara den där … jag kan bli som Syster Sol, jag kan vara en av de där artisterna och det var det största med hela grejen tror jag.

Dagarna i Köpenhamn resulterar i singeln ”Fri” som får fin respons och letar sig fram till en av landets mest framstående rappare, Cleo. Hon fångas av sin unge kollegas lyrik och livshistoria och tar kontakt. Cleo har vid denna tid en spelning på Södra Teatern bokad och planen är att uppföra hitten ”Knäpper min fingrar” med låtens samtliga artister. Ett avhopp i sista minuten lämnar dock en plats vakant och Beri blir tillfrågad om att ersätta, med en egen vers.

Beri; Cleo för mig det är den absoluta toppen och hon hörde av sig till mig och du vet, man får lite luft liksom. Fan, Cleo ringde mig precis, på mitt nummer och vill att jag ska spela med henne, jag ska dela scen med Cleo, det var värsta grejen för mig. Det spelade ingen roll att det var så kort varsel. Jag gick som på moln.

Samarbetet utvecklas efter den där spelningen på Södra Teatern och Beri får även chansen att turnera med Syster Sol.

Beri: Idag ser jag dem som nära vänner, som jag vet alltid har min rygg och samma tillbaka. Det där har kommit med Nästa Nivå, att jag har det här nätverket. Med kontakter och vänner som behövs i branschen. Efter det har allt rullat på.


Beri – 100 (Live hos East FM)

Även branschen börjar nu få upp ögonen för denna unge Stockholmare och hennes självutlämnande texter. Hon kopplas ihop med George Nakas, en producent med stora hits på sitt CV, planerna på ett längre släpp börjar ta form. Singeln ”100” följs upp av EP:n med samma namn och George Nakas ligger bakom samtliga produktioner på skivan.

Beri: Låtarna som valdes ut var inspelade tidigare och hade skrivits under en tid då jag var väldigt deppig och nere. Vissa låtar var om relationer jag lämnat och annat som jag var tvungen att bearbeta för att kunna gå vidare i låtskapandet. Det som funkar så bra med George är att vi kanske inte har ett specifikt sound egentligen, utan varje gång är så jävla annorlunda och det är väldigt uppfriskande att ha en person som kan göra så mycket olika stilar. Ibland har han gått igenom sin skit, jag gått igenom min skit och sen möts vi och sammanfogar våra idéer. Det är också en fin sida av det hela, att det är bådas biografi på något sätt. Nu på senaste har vi varit i sån hypemode över vad som händer runt om och då blir det mycket pepplåtar. Vi peppar varandra att sätta elden i brand liksom.

Hon medverkar på remixen till Cleos ”Tagga Ner” och är även en av artisterna som bjuds in till den tredje delen av Matte Calistes antologiserie Stadsbild. Det rullar på i allt snabbare takt för rapparen som för bara ett par år sedan inte kunde få ro i sinnet att slutföra en enda text. I nuläget ligger ett tiotal låtar färdiga för kommande släpp. Under våren 2016 medverkar hon även i tredje säsongen av TV4s populära musikprogram Lyckliga Gatan. Där garvade rävar inom andra genrer får chans att ge sina gamla hits nytt liv tillsammans med våra mest lovande rappare. Där ibland Beri som kopplas ihop med Louise Hoffsten.

Beri: Vi klickade direkt och kunde relatera till varandra och hon var så varm och cool och så intresserad av vår genre. Hur jag gör en låt, mitt liv, hon ville veta allt. Så det var bara en jävligt cool grej att ha i bagaget.


Beri hos Lyckliga gatan

Planen är att efter singeln som programmet medför, släppa en ny EP under hösten 2016. Sommaren dessförinnan kommer vigas åt spelningar runt om i landet, där även Way Out West ska prickas av. Inspiration och idéer finns i överflöd.

– Beri: Jag är ständigt i mitt huvud och vill ändra mina shows och uttryck. Det är skönt att veta att mina drömmar och mål förändras, för då gör jag ju någonting. Då står jag inte still.

Något som dock inte förändras är samarbetet med kollegorna, Cleo, Syster Sol och de andra som hjälpt henne bygga den karriär som ser så lovande ut. Beri är numer en fast medlem i kollektivet Femtastic som idag fått en betydande plats i Sveriges musikliv.

– Beri: De tog den här diskussionen om tjejer inom musik till en annan nivå. Varför är jag bara bra för att vara tjej? Varför är inte jag recognized på det sättet en kille kan vara? Varför kan jag inte jämföras med en kille för att jag är en kvinnlig rappare? Varför är vi inte i samma league liksom? Varför finns det ett fuckin kön på musik? Jag tror att där fick Femtastic även mig att tänka till. För när jag kom in i det hela så kände jag också att jag är tjejrappare, för det är vad jag fått höra sen jag började. Jag tror även Femtastic-vågen varit viktigt för diskussionen om jämställdhet på scen, varför festivaler bokar övervägande män när det finns kvinnliga headlineartister och så vidare. Jag tycker de tre senaste åren har varit så stora för kvinnor i branschen och varit en viktig övergång som jag känner fortsätter, problemet finns kvar, men vi är fan också kvar.

Igår sände TV4 hennes avsnitt med Lyckliga gatan som går att se i sin helhet här.

Text: Kristoffer Cras

Månadens porträtt: Beri berättar om sin bortgångne mor, de tuffa ungdomsåren, Lyckliga gatan och kommande EP:n

| GrandSmack Exklusivt, Intervjuer, Nyheter, Svensk hiphop, Top Inlägg |