mnek-stockholm-jazz-festival

Förväntningarna var höga på MNEKs allra första svenska spelning som skedde i samband med att Stockholm Jazz Festival bokade hit honom. Under de senaste månaderna så har man hört hans musik spelas otaliga gånger på både radion, TV:n och även via Youtube-reklam. 20-åringen som på väldigt kort tid har gjort sig känd i Sverige tack vare sin och Zara Larssons hitsingel ”Never Forget You”, skulle visa varför han har varit en framgångsrik låtskrivare och sångare sedan tonåren. Vi visste dock på förhand att en duett med Zara Larsson inte var på tal med tanke på att hon i stunden befann sig i London. Men samtidigt var vi inte där på grund av hans nyfunna succé med Sveriges kanske mest omtalade sångerska just nu, utan vi har uppmärksammat hans musik under en längre tid här på GS, så för oss var det en no brainer att vara på plats.

Vid 20:30 klev han och sitt 4-manna band upp på scen och körde igång showen med ”Every Little Word”. Direkt så visade han att vi skulle få uppleva en unik spelning. Han försäkrade till och med publiken att han och bandet skulle bjuda oss på ett bra framträdande fylld med nya och gamla låtar, samt covers. Något som fick delar av publiken att jubla. En av dessa covers var till min överraskning Lumidees hit ”Never Leave You” från 2003. Men direkt när vi hörde Diwali-rytmen så insåg man att det skulle gå hem. MNEK och bandet samlades på scenen och dansade loss innan han började sjunga på den oförglömliga refrängen ”oh oh”. Sen när det väl var dags för den svenska hitsingeln ”Never Forget You” så var MNEK inte sen med att poängtera att det var hans första listetta i Sverige, en låt som även har hunnit sälja platina idag. Men det skulle inte bli ett av kvällens bästa framträdanden tyvärr, inte heller hans cover på Coldplays ”Magic”. Men det beror mestadels på  av egen smak, även om publiken var relativt stela under dessa framträdanden.

Istället så fick han igång publiken som allra mest med låtar som ”I Wrote A Song About You” och ”Ready For Your Love”. Båda låtarna som bär på en fusion av House och R&B visade sig starkast under hela spelningen. MNEK och bandet sågs även bjuda på sig själva som allra mest när tempot och basen maxades, vilket smittade av sig på publiken. Efter ca 1 timma var det dags för sista låten och alla i publiken visste att det handlade om ”The Rhythm”, en låt som har hunnit ta sig in i de svenska klubbarna och som teleoperatören 3 idag använder sig av i sina reklam. Men den kändes något avskalad tyvärr, den hade inte samma tryck som originalet, vilket var lite av en besvikelse.

I sin helhet bjöd MNEK på ett brett register både i låtvalen och i sin sång. Hans falsett var nästa fläckfri, likaså hans mer basiga röst. Vi fick höra både äldre material såsom hans mer aktuella musik. Det blandades med covers, ballader och hans mer tempo/bas-fyllda singlar. Jag tror att ingen i publiken klev ur lokalen missnöjda med värken MNEKs uppträdande, sång eller låtval. Det borde säga det mesta.

betyg_4

Recension: MNEK på Stockholm Jazz Festival

| Recensioner |