oddisee

Text & Foto: Julia Tatkowska & Alexander Rundqvist

Det är alltid ett kärt återseende att kliva in på Fasching en lördagkväll med sina närmaste vänner. Men den här kvällen kändes annorlunda. Kvällen skulle förgyllas av ingen mindre än Oddisee. Amir Mohamed, som är hans riktiga namn, kommer ursprungligen från Washington DC. I tidig ålder hittade han ett intresse för hip-hop via en vän och kort därpå började han producera beats. Därefter har allt gått som på räls för Oddisee. Hans stora genombrott kom i samband med albumet Tangible Dream som innehåller klassiker som ”Own Appeal” och ”Yeah & Nah”. Efter albumet började namnet Oddisee började sprida sig runt om i världen och i maj i år släppte han albumet The Good Fight. Ett album som jag personligen rankar högt, och som du verkligen bör lyssna igenom om du inte redan gjort det.

Europa-turnén började för någon månad sedan och hans shower har sålt slut nästan överallt. Nu var det Stockholms tur. Dessvärre var inte biljetterna slutsålda, och lokalen halvtom en kvart innan första akten skulle anta scenen. Däremot stormade publiken in strax innan 21, och den lökiga och intima, instängda källarlokal-stämningen gjorde sig påmind. Professor P och Dj Akilles fick stå för uppvärmning och det gjorde de med bravur. De brände av några gamla klassiker som fick igång oss i publiken.

En stund senare började scenen fyllas på av Oddisee´s liveband och ett stort jubel bröt ut i lokalen. Med stöd av en vokalist, basist, trummis och synthare drogs vad som skulle komma att bli årets skönaste spelning igång, stabilt och kraftfyllt, men samtidigt souligt och med riktig känsla. Låtar som ”The Goings on” och ”First Choice” brändes av och stämningen var magisk. Jag har aldrig tidigare beskådat ett samspel med så mycket känsla och själ. Det kändes sammansvetsat och Oddisee bevisade vilken otrolig artist han faktiskt är. Rent musikaliskt spelar han i en helt annan liga i jämförelse med andra rappers. Känslan, takten, flowet men också scennärvaron var fullständigt outstanding. Jag sitter liksom och skakar på huvudet när jag sitter och skriver det här för om man inte var där så är det svårt att beskriva i ord hur bra det verkligen var.

En riktigt fet show och mycket gåshud senare säger Oddisee: ”Okay, my planned show for tonight is done. I’m supposed to step off the stage, you’re supposed to scream encore, my ego is supposed to get inflated and all that but let’s skip the bullshit and just keep it going”, varpå beatet till Pharcydes ”Runnin” sätts igång, och Oddisee spottar raderna till ”Own Appeal” över det.

Den här showen ska ha 5/5 i betyg utan att överdriva, tack Fasching och tack Oddisee för en brutal show som avslutades lika starkt som den började.

betyg_5

Recension: Oddisee på Fasching i Stockholm