grillat-grändy-kör-vi

Bröderna Leiva Wenger har återigen förenats under namnet Grillat & Grändy för att ge det svenska folket en ny EP. Senast vi fick höra de tillsammans på ett liknande projekt var 2012 då de släppte albumet Gendish & Gäris. Nu är de alltså tillbaka än en gång och bara för några veckor släppte de låten ”Jag har Fakking fått lön” som blev en viral succé. Highwon grabbarna fyller ut varandra fläckfritt och bjuder hela tiden på verbala experiment som gör mungipor större och leenden bredare. Mack Beats och Jeff ”Gameboii” Roman står för produktionerna i denna EP och utan deras öronbedövande beats hade det inte varit samma sak.

Kör Vi Tills Att Dör Vi innehåller endast 6 spår men det är väl standardmått på en EP nuförtiden. Allt för ofta finns det tendenser att vissa låtar inte platsar in och att de slängts in i ren hast för att det är kort om tid. Men denna EP känns betydligt mer genomarbetad än andra och sticker verkligen ut från mängden. Dessutom har de som vanligt plockat in spännande gästinhopp i form utav Karim, Rosh, Denz, Amin och skådespelerskan Evin Ahmad som förövrigt står för ett par glödheta bars på låten ”Driftig”.

En låt som redan går på repeat på min gäris mobiltelefon är ”Luren i Fickan” och det är med all rätt. På låten ”Du Vet Själv” kliver RoRo, som alltid skapar hot och oro, in i rampljuset för att läxa upp resten av hiphop Sverige tillsammans med högljudda Karim. Rissne rapparen Denz står för en catchig refräng på låten ”Jag Vill Också” som avslutas med ett inhopp från Helsingborgs stolthet Amin. En av de mest underskattade rapparna i de här landet enligt mig.  På låten ”Kör vi tills att dör vi” som är producerad utav Mack Beats kliver han in i ett Nintendo tema där Natty Silver står för refrängen. Han gör det exakt lika bra som på låten ”Vår sida av stan” från plattan Länge Leve Vi.

Sammanfattningsvis så är den här EP:n mer än godkänd. Grillat & Grändy tar det till nästa nivå och Mack Beats bevisar varför han är en av Sveriges bästa producenter. De här 6 spåren lovar mer och gör dig beredd på att flera av dessa låtar kommer att höras runt om i storstan på diverse nattklubbar. Humorn som vi finner i flera av spåren höjer betyget tillsammans med deras verbala förmåga att hela tiden tänja på gränserna.

betyg_4

Recension: Grillat & Grändy – ”Kör Vi Tills Att Dör Vi” (EP)

| Recensioner, Svensk hiphop, Top Inlägg |