finesse

Text & bild: Julia Tatkowska

När jag intar Faschings lokaler strax innan kl 21 är stämningen loungig och avslappnad. Funkiga hiphopbeats spelas från vinylskivor och folk konverserar i väntan på att spelningen ska dra igång. Bland den förväntansfulla samlingen människor går en silhuett runt och delar ut stickers och visitkort. När han väl kommer fram till mig och det blir min tur att ta emot ett visitkort ser jag att det är självaste Percee P som glider runt och minglar med sin publik.

Efter ett personligt bemötande (som för övrigt är rätt ovanligt vid livespelningar) kliver Percee P upp på scenen på Fasching och nöter av låt efter låt, bland annat får vi höra The woman behind me och Watch yo step. Han fortsätter hela timmen ut och kör bland annat sin vers från freestylen mot Lord Finesse från år 1989 och uppträder allt från sina egna låtar, till acapella, till att ta emot en uppmaning från publiken och freestyla. Han värvar uppträdandet med att tipsa om vinylskivor som han håller kärt om hjärtat, som går under konceptet att på B-sidan innehålla en klassiker inom hiphop som t.ex Mos Def – ”Ms Fat Booty” och på A-sidan innehålla den låt som samplats, i detta fall Aretha Franklin – ”One Step Ahead”.

Percee P avslutar sin timmes-långa spelning med att, alldeles exklusivt för Stockholmspubliken, spela upp en snutt där hans två barn spottar rhymes. Man ser hur lyckan och stoltheten glöder i hans ögon. Under hela sitt uppträdande uppmanar Percee P alla i publiken att verkligen lyssna på vad det är han säger i sina texter, och att verkligen förstå vad han menar. Han förklarar att han inte är någon rapper, utan han är en MC.

Sedan kommer stunden som vi alla väntat hela kvällen lång. Lord Finesse dyker upp på scen med ett mäktigt intro bakom sig. Iklädd i en BRONX keps bakochfram tillsammans med en North Face väst tar han bestämda steg fram och tillbaka på scen. Han väljer att öppna starkt och spelar upp diverse gamla beats som får publiken att bli helt lyriska. Han vänder sig sedan mot publiken och säger att ifall han skulle vara en modern artist skulle hans spelning ungefär vara slut nu.

Han frågar publiken om hur långt bak i tiden han kan ta oss, och blir väldigt glatt överraskad när han inser att Stockholms hiphopscen är väl påläst och känner till även hans tidigaste plattor.

Även Finesse droppar knowledge och säger att “an MC ain’t nothin’ without the DJ”, och lämnar sedan showen åt DJ Precision som imponerar med ett lekfullt scratch-solo. En syn som sällan uppenbarar sig på konserter nuförtiden. Det är framträdanden som dessa som gör kvällen minnesvärd.  Det roligaste ögonblicket var när Finesse valde att ta över spakarna för att bevisa att han fortfarande kan agera DJ.

När DJ Precision show är över så kör han vidare med låten Baby you nasty och Funky technician. När han märker att han har publiken med sig säger han “Alright, now we’re ready to have some fun”. Han delar upp publiken och frågar varje del “is there a party over here?” och hypar upp publiken till att skrika så högt de bara kan. Detta lägger självklart en perfekt grund för att uppträda Party over here. När publiken mitt i euforin inte tror att det kan bli mycket bättre höjer Finesse självklart ribban ännu mer och fortsätter med Bad mutha, Gimmicks och självklart även Hip 2 Da Game.

Motvilligt lämnar jag efter 3 timmar 90-talets New York och hamnar återigen i den verklighet som utspelar sig i Stockholm år 2014. Den familjära stämningen som finns på riktiga oldschool konserter är svårslagen, och den blir ännu bättre och ännu mer personlig när det utspelar sig i lokaler som Fasching som tillåter artisten och publiken att inte separeras av väktare och kravallstängsel.

betyg_4

Recension: Lord Finesse på Fasching i Stockholm

| Recensioner |